Ik wil heel graag mijn ervaring delen met iedereen die daar interesse in heeft.

Ons onderwijsland kan daar alleen maar mooier van worden.

Over mij

Simon Klein

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik ben Simon Klein. In 1972 geboren in het mooie Groningse land en ik heb al meer dan twintig jaar mijn hart verpand aan het (primair) onderwijs.Natuurlijk begon ik ooit als onderwijzer, inmiddels geef ik ook les aan toekomstige onderwijzers en heb ik mijn eigen adviesbureau, waarbij ik leraren help bij het uitvoeren van hun vak.

De afgelopen jaren ben ik steeds op zoek gegaan naar de uitdagingen in het onderwijs. Zo was ik projectleider bij een woonwerk-project voor dove, hoogbegaafde, maar gedragsgestoorde jongeren. Maar ik was ook coördinator van het Steunpunt Autisme.

Ik ben al meer dan twintig jaar meester en docent; van basisschool tot HBO, van excellentieklas tot laagbegaafd talent. Als ‘Meester Simon’ in het Speciaal Onderwijs en ‘Meneer Klein’ op de lerarenopleidingen is mijn belangrijkste taak kinderen en volwassenen te bereiken in hun ‘eigen-aardigheid’.

Voor studenten en in nascholingsteams werk ik met name aan de ontwikkeling van talenten van IEDEREEN; de leerkrachten en de kinderen in de klas, dan pas heb je het over ‘KlassenKanjers’.

Interesse in KlassenKanjers?

Ben je gepassioneerd in je werk, maar wil je daar graag ondersteuning bij?

Mijn laatste publicatie

Iedereen heeft talent! Ook jongeren met een laag IQ zijn ergens goed in. Opvoeders en begeleiders staan voor de uitdaging om dat talent aan de oppervlakte te krijgen en het verder te helpen ontwikkelen, zodat deze jongeren betere kansen krijgen in de maatschappij. Laagbegaafde jongeren hebben een IQ van 70 – 90 en volgen regulier onderwijs, meestal de laagste niveaus van het vmbo en het mbo.  Deze groep jongeren mist vaak de vaardigheden om zich zelfstandig te kunnen redden en wordt daardoor geregeld gestigmatiseerd.

Talentbegeleiding bij laagbegaafde jongeren is de eerste uitgave die opvoeders en begeleiders praktische vaardigheden leert om de ‘Factor i’ te kunnen bieden: Iets of Iemand die doelbewust het verschil maakt bij deze jongeren in het laten ontdekken en ontwikkelen van hun talenten. Het boek reikt in drie delen de essentiële informatie aan om hierop meer grip te krijgen. Deel I biedt inzicht in de manier waarop deze jongeren functioneren en leren. Het tweede deel gaat in op hoe zij zich ontwikkelen in de puberteit. Deel III bespreekt de cruciale omgevingsfactoren die de jongeren beïnvloeden, stimuleren of juist remmen bij het ontwikkelen van hun talenten.